Nieuws

Op deze pagina vindt u korte berichten met de laatste ontwikkelingen rondom stalen bruggen.

THEMASESSIES RENOVATIE VAN BRIENENOORDBRUGGEN 2021

 

Op 26 januari heeft de eerste online themasessie plaatsgevonden van de serie van drie webinars over de renovatie van de Van Brienenoordbruggen!

Deze eerste webinar is terug te kijken op: Themasessie Platform Stalen Bruggen nr. 1: Introductie en context - YouTube

 

 

De tweede webinar, met als thema "Meten en monitoren" zal plaatsvinden op donderdag 4 maart 2021. Het programma zal er als volgt uit zien: 

12.55 – 13.00 Ontvangst online
13.00 – 13.05 Opening
13.05 – 13.25 Van Brienenoordbruggen als Field-Lab – Joep Paulissen (TNO)
13.25 – 13.35 Vragen 
13.40 – 14.00 Meten in het kader van herberekeningen – Roel Vernooij (Arup)
14.00 – 14.10 Vragen

 

 

De derde webinar, met als thema "Uitwisseling bruggen en ontwerp" zal plaatsvinden op dinsdag 6 april 2021

Aanmelden kan via: Themasessies Van Brienenoordbruggen | Bouwen met staal

 

THEMAMIDDAG RENOVATIE VAN STALEN BRUGGEN 2016

Verhardingen op stalen bruggen

 

Datum: Dinsdag 8 november 2016, 13.00 - 18.00 uur

Locatie: TU Delft, Faculteit Civiele Techniek, Collegezaal B, Stevinweg 1, 2628 CN Delft
 

Aanmelden: http://www.bouwenmetstaal.nl/evenementen/themamiddag-renovatie-van-stalen-bruggen/

 

Programma

 

13:00 uur: Inloop en registratie

 

13:30 uur: Welkomstwoord

Dr. M.H. (Henk) Kolstein, TU Delft, faculteit CiTG

 

13:40 uur: Aanleiding Themamiddag

 

13:50 uur: Asfalt op stalen bruggen

Prof. dr. ir. S.M.J.G. (Sandra) Erkens, Rijkswaterstaat en TU Delft, faculteit CiTG

 

Onderzoek is gedaan over het beoordelen van asfaltconstructies voor stalen bruggen. Die bestaan uit een membraan, gietasfalt (maakt het dek waterdicht), membraan en dan ZOAB. Dit is nodig op plekken waar geluid een probleem is, omdat er met HSB dekken niet aan de geluidseisen wordt voldaan. Er was geen ontwerp- en beoordelingsmethode en in dit onderzoek is die ontwikkeld voor debonding van de membranen.

 

14:20 uur: Pauze

 

14:50 uur: Het aanbrengen van HSB als overlaging van een stalen brugdek is een uitdaging

Ir. N.B. (Niels) Willemsen, Royal HaskoningDHV

 

Op de Brug bij Ewijk (Tacitusbrug) is net hogesterktebeton aangebracht als overlaging van het stalen brugdek. Er is weer een stap verder gezet in de doorontwikkeling van het toepassen van HSB op brugdekken. U wordt meegenomen in het succesvol uitvoeren van HSB en de weg er naar toe.

 

15:20 uur: Strengthening of orthotropic steel decks using UHPC-concrete

“Research project for additional at least 50 years in service”

Prof. dr. ir . H. (Harald) Unterweger, TU Graz, Austria

 

Steel orthotropic bridge decks for slender and long spanned girder bridges were frequently built in the 60ties and 70ties of the last century in the German-speaking countries. In the design of such bridge decks only the ultimate load carrying capacity was considered, without fatigue aspects. Due to the dramatic increase of heavy traffic in the European road network, sometimes the calculated remaining fatigue life is exhausted, after only 50 years of service life.

In the presentation the relevant results of a research project are presented, with the challenging aim to increase the service life of such orthotropic bridge decks to at least 50 years after strengthening. The research activities were based on a very slender orthotropic deck, with slenderness of the deck plate of eLR/t = 36. On the one hand numerical studies were done for the strengthening solution with an UHPC-concrete layer. Based on these studies full scale tests on an orthotropic deck specimen were done, including overload effects (increased axle loads) and severe temperature effects (simulation of a cold rain event on a very hot summer day) to stimulate concrete cracking.

The full scale tests together with the numerical studies showed very good results with regard to remaining fatigue life. Therefore in the near future a prototype application on an Austrian highway bridge is intended.

 

16:00 uur: Pauze

 

16:30 uur: Geluid van beweegbare verkeersbruggen – Analyse en maatregelen

Ir. M.G. (Michael) Dittrich, TNO

 

Potentiele geluidhinder is een aandachtspunt bij vervanging of nieuwbouw van beweegbare verkeersbruggen. Verschillende geluidbronnen kunnen een rol spelen, waaronder laagfrequent geluid van val, rolgeluid op het brugdek en geluid van voegen. Analyse en maatregelen zullen worden besproken aan de hand van twee voorbeelden, de Schinkelbrug aan de A10 en de brug Leidsche Rijn aan de A44.

 

17:15 uur: Afsluiting en Borrel

MASTERCLASS 2016

Plooistabiliteit voor stalen bruggen

Vanuit het Platform Stalen Bruggen organiseren Rijkswaterstaat en TNO in samenwerking met Bouwen met Staal een masterclass. Het onderwerp voor de masterclass is Plooistabiliteit voor stalen bruggen (volgens de Eurocodes). De masterclass is een herhaling van de eerder gegeven masterclass in 2013. Docenten Ir. H.M.G.M. Steenbergen (TNO) en Prof. dr. Ir. J. Maljaars (TNO) geven tijdens deze masterclass verschillende presentaties ondersteund met praktische rekenvoorbeelden.

Datum

27 september 2016 van 14u00-20u00

Meer informatie / Aanmelden

http://www.bouwenmetstaal.nl/evenementen/plooistabiliteit-voor-stalen-bruggen/

 

Inloggen

Het formulier wordt verstuurd